چوب ترمو

1403/01/25 در ساعت 15:44:01

چوب ترمووود یکی از پر کاربرد ترین و زیبا ترین چوب هایی است که به دلیل مقاومت و دوام بسیار بالا، در بسیاری از پروژه های ساختمانی و دکوراسیون به کار می رود.

چوب ترمو

ترمووود نوعی چوب فرآوری شده با حرارت و بخار است که به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت، پوسیدگی و حشرات، کاربرد گسترده ای در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ها دارد.چوب ترمووود یکی از پر کاربرد ترین و زیبا ترین چوب هایی است که به دلیل مقاومت و دوام بسیار بالا، در بسیاری از پروژه های ساختمانی و دکوراسیون به کار می رود. با این حال همه چوب های ترمووود تولید شده کیفیت خوب و مناسبی ندارند. زیرا فرایند تولید ترمووود تاثیر مستقیمی روی کیفیت و دوام آن دارد و اگر این فرایند به درستی و بر اساس اصول انجام نشود، چوب تولید شده از دوام و کیفیت خوبی برخوردار نخواهد بود.


در این مقاله ابتدا روش تولید ترمووود را به طور کامل بررسی می کنیم. سپس تاثیر نحوه تولید این چوب بر کیفیت آن را بیان کرده و چوب هایی که در فرایند ترمو سازی به ترموود تبدیل می شوند را معرفی می کنیم.




بررسی روش تولید ترمووود

بدون شک ترموود به دلیل ویژگی ها و کاربرد هایی که دارد، به عنوان یک متریال برتر نسبت به چوب های معمولی شناخته می شود و در صنعت ساخت و ساز طرفداران بسیاری دارد. ایده تولید ترموود ابتدا در فنلاند به وجود امد. با استفاده از این ایده، چوب با استفاده از حرارت بالا به یک ماده بسیار پایدار و مقاوم تبدیل می شود. تولید ترمووود مفهوم ساختمان سازی و معماری را برای همیشه تغییر دارد.


برای تولید ترمووود دمایی بین 180 تا 230 درجه سانتی گراد در کوره های مخصوص به چوب داده می شود. چوب به مدت 96 ساعت در این دما باقی می ماند. در طی این فرایند از بخار آب برای جلوگیری از آسیب به چوب و شکافتن و ترک خوردن آن استفاده می شود.

بررسی نحوه تولید ترمووود و تأثیر آن بر کیفیت نهایی محصول

ترمووود نوعی چوب فرآوری شده با حرارت و بخار است که به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت، پوسیدگی و حشرات، کاربرد گسترده ای در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ها دارد.


تولید ترمووود


چوب ترمووود یکی از پر کاربرد ترین و زیبا ترین چوب هایی است که به دلیل مقاومت و دوام بسیار بالا، در بسیاری از پروژه های ساختمانی و دکوراسیون به کار می رود. با این حال همه چوب های ترمووود تولید شده کیفیت خوب و مناسبی ندارند. زیرا فرایند تولید ترمووود تاثیر مستقیمی روی کیفیت و دوام آن دارد و اگر این فرایند به درستی و بر اساس اصول انجام نشود، چوب تولید شده از دوام و کیفیت خوبی برخوردار نخواهد بود.


در این مقاله ابتدا روش تولید ترمووود را به طور کامل بررسی می کنیم. سپس تاثیر نحوه تولید این چوب بر کیفیت آن را بیان کرده و چوب هایی که در فرایند ترمو سازی به ترموود تبدیل می شوند را معرفی می کنیم.


بررسی روش تولید ترمووود

بدون شک ترموود به دلیل ویژگی ها و کاربرد هایی که دارد، به عنوان یک متریال برتر نسبت به چوب های معمولی شناخته می شود و در صنعت ساخت و ساز طرفداران بسیاری دارد. ایده تولید ترموود ابتدا در فنلاند به وجود امد. با استفاده از این ایده، چوب با استفاده از حرارت بالا به یک ماده بسیار پایدار و مقاوم تبدیل می شود. تولید ترمووود مفهوم ساختمان سازی و معماری را برای همیشه تغییر دارد.


برای تولید ترمووود دمایی بین 180 تا 230 درجه سانتی گراد در کوره های مخصوص به چوب داده می شود. چوب به مدت 96 ساعت در این دما باقی می ماند. در طی این فرایند از بخار آب برای جلوگیری از آسیب به چوب و شکافتن و ترک خوردن آن استفاده می شود


خط تولید ترمووود


فرایند اصلاح حرارتی در یک کوره انجام شده که به وسیله یک کامپیوتر کنترل می شود تا چوب به دمای مناسب برای تغییر رسیده و حرارت به طور یکسان در سطح چوب پخش شود. برای تبدیل شدن چوب به ترمو وود باید فرایند اصلاح حرارتی در دمای بیش از 190 درجه سانتی گراد در حضور بخار آب انجام شود.


اصلی ترین راز این فرایند، مرحله بازسازی و خنک کردن است که باید بر اساس اصول و به درستی انجام شود. پس از انجام فرایند ترمو سازی میزان رطوبت چوب 7 درصد است و خواص فیزیکی و شیمیایی آن نیز به طور کامل تغییر می کنند. فرایند اصلاح حرارتی در نهایت باعث ایجاد تغییرات شیمیایی چوب می شود که باعث افزایش دوام و مقاومت ان می شود. فرایند تولید ترمووود باعث ایجاد تغییراتی می شود که در ادامه مطلب آن ها به طور کامل تر بررسی می کنیم.


محصول نهایی با ثبات ‌تر : پس از انجام این فرایند و رخ دادن تغییرات، الوار چوب مورد نظر پایدار تر شده و دوام آن افزایش می یابد. حرارت بالا رطوبت اضافی چوب را از بین برده و احتمال رخ دادن قارچ یا کپک روی آن را از بین می برد. همچنین چوب ترموود در برابر تغییرات رطوبتی واکنشی از خود نشان نمی دهد و دچار تاب خوردگی و تغییر شکل نمی شود. بنابراین این فرایند باعث می شود که چوب ترمو کیفیت و ظاهر خود را برای بیش از 3 دهه حفظ کند.


سازگار با محیط زیست : در فرایند تولید ترمووود از هیچگونه مواد یا ابزار های شیمیایی استفاده نمی شود. بنابراین این چوب به یک گزینه قابل بازیافت، پایدار و ایمن برای محیط زیست تبدیل شده است.


مقاومت طبیعی در برابر پوسیدگی و رشد باکتری : به دلیل دمای بسیار بالایی که هر قطعه چوب باید در زمان تولید تحمل کند، رطوبت چوب ترموود به طور کامل از بین می رود. به همین دلیل ترموود محیط مناسبی برای رشد باکتری ها، قارچ ها و پوسیدگی نخواهد بود.


تأثیر نحوه تولید بر کیفیت نهایی ترمووود

کیفیت نهایی و قیمت چوب ترمو به طور مستقیم به نحوه تولید آن بستگی دارد. فرآیند تولید ترمووود شامل مراحل مختلفی است که هر کدام از آن ها می ‌توانند بر کیفیت نهایی محصول تأثیر زیادی بگذارند. تولید ترمووود به شکل اصولی روی کیفیت نهایی ترمووود از هر لحاظ تأثیر زیادی می گذارد که در ادامه مطلب این تاثیرات را بررسی می کنیم.


رنگ : در فرآیند اصولی ترمووود، رنگ چوب به طور طبیعی تغییر می‌ کند و به قهوه ‌ای مایل به طلایی تبدیل می ‌شود. در روش‌ های غیر اصولی، ممکن است از رنگ ‌های مصنوعی برای چوب استفاده شود که کیفیت و زیبایی آن را به طور قابل توجهی کاهش می ‌دهد.


کیفیت : در فرآیند اصولی تولید ترمووود، کیفیت چوب به طور قابل توجهی افزایش می ‌یابد. چوبی که در فرایند ترمو سازی قرار می گیرد در برابر رطوبت، پوسیدگی، حشرات و قارچ‌ ها مقاوم است. ولی در روش ‌های غیر اصولی، کیفیت چوب کاهش یافته و در برابر عوامل محیطی آسیب پذیر می شود.


طول عمر : اگر چوب ترمو در یک فرایند تولیدی اصولی تولید شود، طول عمر آن نیز تا 30 سال افزایش می یابد. ولی اگر مشکلی در فرایند تولید وجود داشته باشد، طول عمر و دوام این چوب کم شده و به سرعت با کوچک ترین آسیبی دچار خرابی های شدید می شود.


همچنین اگر چوب ترمو در یک فرایند اصولی تولید شود و تمامی نکات تولید آن به طور کامل رعایت شوند، این چوب تبدیل به یک عایق حرارتی و صوتی بسیار با کیفیت شده و در برابر تابش نور خورشید نیز مقاوم می شود. بهتر است برای خرید چوب با کیفیت ترمووود این محصول را از شرکت ها و تولید کننده های معتبر تهیه کنید. همچنین قبل از خرید از اصالت و کیفیت چوب اطمینان حاصل کرده و به گارانتی و خدمات پس از فروش محصول نیز توجه کنید.

چوب ترمو از چه چوب هایی تولید میشود و کدامیک بهتراست؟

کوره ترموود

چوب ترمو از انواع مختلف چوب ‌هایی مانند صنوبر، سرو، کاج و زبان گنجشک تولید می ‌شود. هر کدام از این چوب‌ ها ویژگی ‌ها و مزایای خاص خود را دارند. بنابراین انتخاب نوع چوب مورد نظر بستگی به شرایط و نیاز های شما دارد. برای اینکه بهترین چوب ترمو باید نیاز ها و محیط مورد نظر را به طور کامل بررسی کنید و در نظر بگیرید تا بتوانید چوبی سازگار را برای رفع نیاز های محیط انتخاب و خریداری کنید. در ادامه مطلب برخی از رایج ترین و بهترین چوب هایی که برای تولید چوب ترمو به کار می روند را بررسی می کنیم.


1- چوب صنوبر

این نوع چوب به دلیل قیمت مناسب و فراوانی، یکی از محبوب‌ ترین چوب‌ هایی است که برای تولید ترمووود استفاده می شود. چوب ترمو صنوبر، وزن سبک و چگالی پایینی دارد و برای استفاده در نمای ساختمان، دیوارپوش، سقف و کف مناسب است.


2- چوب سرو

چوب سرو به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت و پوسیدگی، برای استفاده در فضای باز و محوطه ‌سازی مانند پاسیو، آلاچیق و کفپوش خارجی مناسب است.


3- چوب کاج

رایج ترین چوبی که برای تولید ترموود استفاده می شود، کاج است. از کاج روسی به دلیل مقاومت بالا و دوام خوبی که دارد برای تولید ترمووود استفاده می شود. این چوب به دلیل استحکام بالا و زیبایی ظاهری برای ساخت درب و پنجره، قاب عکس و تابلو و دکوراسیون داخلی کاربرد های فراوانی دارد.


4- چوب زبان گنجشک

چوب زبان گنجشک در برابر ضربه و ساییدگی مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل از آن برای تولید ترمووود مورد استفاده در ساخت کفپوش، پله و ... استفاده های زیادی می شود.


علاوه بر نوع چوب، عوامل دیگری نیز در انتخاب بهترین چوب ترمو دخیل هستند. به عنوان مثال اگر قصد دارید از چوب ترمو در فضای باز استفاده کنید، باید چوبی را انتخاب کنید که مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته باشد. همچنین برای به کار گیری چوب ترمو در فضای باز، باید چوبی را انتخاب کنید که در برابر اشعه مضر uv مقاوم باشد و دچار رنگ پریدگی و آسیب نشود.


همچنین از آن جایی که قیمت چوب ترموود با توجه به میزان کیفیت، نوع چوب و ابعاد آن متفاوت است، باید با توجه به میزان بودجه خود بهترین نوع را انتخاب کنید.


نظر جدید
0%